Concept, tekst en regie: Booi Kluiving
Concept & technische ontwikkeling: Wieke van Rosmalen
Spel: Lindsay Zwaan, Maurice Vonk, Wieke van Rosmalen & Brent de Vries
Scenografie & Grafische Vormgeving: Kars van den Heuvel
Dramaturgie: Pol Eggermont
Digitale Dramaturgie: Ioana Stanescu
Technische Begeleiding: Gertjan Biasino
Rekwisieten: Thomas de Wit
Productie: De Nieuwe Oost
Co-Productie: Feikes Huis
Met dank aan: Eve Hopkins

Een voorstelling over de kunst van het memen.

De Memers is een ode aan al die typerende plaatjes online; memes. Kluiving onderzoekt deze grappige plaatjes die zich razendsnel verspreiden via reddit, facebook en instagram en maakt de vertaalslag naar het theater. Laat je meevoeren in de wonderlijke wereld van memes: van politieke tot wholesome memes, en van relatable tot edgy dank. Een voorstelling voor doorgewinterde shitposters én voor mensen die nog uit het analoge tijdperk komen.

De Memers is een queeste van helden en anti-helden binnen het koninkrijk dat we Het Internet noemen. Waarin creativiteit en digitale mogelijkheden strijden tegen censuur en controle. Het theater wordt een digitaal-analoog lab waarin geknipt en geplakt wordt maar ook fysiek gespeeld en digitaal gecreëerd. De Memers maakt de typische dynamiek van constante deconstructie, transformatie en verspreiding van creatieve content (zoals de meme) op het internet zichtbaar. Met De Memers creëert Booi een eigenzinnig avontuur in zijn ‘digitale Memesphere’ op de theatervloer.


Speellijst

In de pers

Interview NRC Handelsblad, Marijn Lems
"Toen ik me in mijn voorstellingen op internetcultuur ging richten, begon ik het steeds meer als een unieke beeldtaal te zien. Memes zijn eigenlijk gemeenschapskunst: je bouwt voort op het idee van een ander, binnen bepaalde codes creëer je iets nieuws."

Interview Jong in Arnhem
"Memes zijn niet meer weg te denken uit de hedendaagse internetcultuur. Memes zijn grappig, snel, urgent, actueel, zoeken vaak de randjes op, kunnen zich razendsnel evolueren én zijn vaak ook nog enorm self-aware."

Recensie NRC, Sander Janssens
"Niet een paar, maar een paar honderd memes komen voorbij: soms geprojecteerd op verrijdbare panelen, soms door de performers uitgespeeld in tableau vivants of korte scènetjes."

Recensie Het Parool, Aybala Carlak
"De memedichtheid ligt zo hoog dat je je aan het einde van de voorstelling een beetje verdoofd voelt, zoals je eigenlijk ook hebt na een uurtje scrollen op Instagram, Reddit of TikTok. Chapeau."